הקול המרפא של גליתה – טיפול התנסות מיוחד

שמש מפתיעה בתחילת מרץ מופיעה בשמיים ואני חונה ליד דלת ביתה של גליתה בשכונה שקטה ועתיקה בזאנדם, גליתה פותחת את הדלת עם חיוך מאיר פנים, שואלת אותי בנימוס מה ארצה לשתות ומתפנה למזוג לי מים. תוך כדי שיחה שמתחילה ומתפתחת היא עוצרת אותי ואומרת: “סליחה, אני נוהגת להתחבק”, אני פושטת את ידיי אליה ואנחנו מתחבקות, כך מתחיל המפגש בינינו (הראיון התקיים טרום עידן הקורונה).

מיד אנחנו מתחילות לשוחח על התאקלמות ברילוקיישן ואני משתפת אותה בשיח הפתוח ובקשיים בקרב חברותיי הרילוקיישניות. גליתה מרימה אלי עיניים ועוצרת בהכנת ארוחת הבוקר שהיא מכינה עבורנו ומספרת שהיא עברה את אותם הקשיים לפני כשלושים שנה כשרק הגיעה להולנד, רק שבתקופתה לא היה שיח מפותח היא גם מציינת שמדהים לשמוע שהקשיים הם אותם הקשיים, ועל כך סיפרה לי בהמשך: “הקמתי חברה שנה אחרי שהגעתי לפה ועשיתי מופע תאטרון, הבאתי את מה שעשיתי בישראל, כי פה כמו שהרבה נשים מגלות את לא יכולה למצוא עבודה, בארץ עבדתי עם ילדים ופה בהולנד לא יכולתי כי לא היתה לי תעודה ושפה אבל זה היה טוב בגלל  שזה הכריח אותי להיות מי שאני כי אני אמנית ואני יוזמת את מה שאני רוצה”

אבל כדי לספר את הסיפור של גליתה חייבים לחזור להתחלה. סיפורה מתחיל במושב גבעת יערים, יישוב משפחתי מאוד אי שם ליד ירושלים “המושב שלי היה הדבר הכי נפלא בעולם” היא מספרת. היא נולדה בשם גלית אך כשהחלה את התפתחותה הרוחנית היא שינתה את שמה לגליתה כיוון שהרגישה שבשם גלית “חתכו לי את הסוף”. לגליתה שלושה אחים צעירים ממנה. היא בת בכורה, נכדה בכורה ונינה בכורה, ככזו נשאה על כתפיה אחריות גדולה לשיקום המשפחה לאחר גירושי הוריה כשהיתה בת 17. הגירושים היוו עבורה שבר גדול “אני הייתי שבורה לרסיסים שנים, אבל הרסיסים האלה הם שבנו את מה שאני עושה עכשיו” היא מספרת.

>>> קורונה בהולנד – כל העדכונים 

>>> לערוץ יוטיוב של דאצ׳טאון 

>>> על מוסיקאים ישראלים בהולנד


כמו ויטראז’, כששוברים זכוכיות כדי להרכיב תמונה חדשה

“בדיוק, אז התמונה החדשה שלי שלמה אבל זה לקח יותר מעשרים שנה, רק אחרי עשר שנים בהולנד הבנתי שאני שבורה לחתיכות”

אחרי הצבא עבדה בצוות בידור בתור שחקנית רקדנית ומפעילה. בתקופה זו התגוררה יחד עם אמה בירושלים, אבל המגורים המשותפים חנקו אותה להגדרדתה והיא מספרת שבאחד הימים: “פתאום הפה שלי אומר, איציק (בן זוגה של אמה) אתה יכול להלוות לי 1000 ש”ח? אני רוצה לנסוע להולנד” אמה לא אהבה את הרעיון אבל לבסוף השתכנעה והלוותה לה את הכסף וכעבור שבועיים מצאה עצמה על טיסה להולנד עם 50 גילדן בכיס וחוב של 1000 ש”ח לאמה. בהולנד התגוררה אצל דודתה, “החוויה הזו של להיות גליתה ולא להיות מושבניקית, תימניה, הבת של דוד, להיות אני, רק אני,עם העומס התרבותי המסורתי זה היה כמו אויר צח” כך היא מתארת את הגעתה להולנד. זמן קצר לאחר הגעתה להולנד היא הכירה את פיטר, מהנדס במקצועו, ובן זוגה עד היום.


מהנדס זה כל כך שונה ממה שאת עושה בחיים

גליתה, פיטר, אלה-אלישבע ומתניה

“זה מה שמעניין, כי עכשיו שאני יותר מבוגרת ויכולה לראות את המסע שלי שסוגר איזשהו מעגל, כל החיים שלי והעבודה שלי היא סביב החיבור הזה של היין והיאנג (yan & yang) כמו שאני קוראת לו המלך והמלכה הפנימית, שני העולמות-האינטואטיבי והרציונלי, העולם החיצוני והפנימי כל העבודה שלי, הכתיבה שלי הכל קשור לזה והבן זוג שלי הוא היין של היאנג שלי. והתפקיד שלי בעולם עם עצמי הוא ללמוד למצוא את הקצוות ולמצוא את האמצע, וזה מה שאני עושה כשאני עושה ריפוי או כשאני עושה הופעות או כשאני כותבת, הכל מגיע חזרה לנקודה הזו. וככה יצא  שפיתחתי את שיטת העבודה הזו של העצמה דרך הקול, לא רק הקול בק’ גם הכל בכ'”

כשאני שואלת אותה אם ההשראה שלה היא הודו היא צוחקת ואומרת ש”היא מרגישה את זה בשורשים, בדם שלי” ובזה היא מתכוונת לשורשי המשפחה מתימן. גליתה מספרת שרבים מבני משפחתה הם אנשי רוח ותרבות ומרגישה את שורשיה והחיבור אליהם גם ביצירותיה שלה.

בשנים הראשונות עבדה במשק בית ובנוסף שימשה כמודל לציירים “כל העולם שלי היה סביב אנשים שיוצרים” היא מספרת. לכן בהמשך כשהחלה להופיע במופע יחיד שאותו כתבה והפיקה, זה היה אך טבעי עבורה. המופע החל כמופע יחיד עם נגן בודד ובהמשך המופע גדל ובשיאו לקחו בו חלק 22 נגנים רקדנים וזמרים. המופע היה בסגנון ג’אזי עם ביג באנד, מוסיקת סווינג ורקדני טאפ “זה היה מאוד שואו ביזנס” היא אומרת בחיוך. בשיא הצלחתו של המופע הבינה שהיא מתקשה בניהול אופרציה כל כך גדולה מה שהביא לסגירת המופע. גליתה מתארת משבר גדול: “ואז סגרתי את הדלת, סגרתי את הטלפון ולא יצאתי מהבית במשך שנתיים… ואני חשבתי שאם אני אסגור את עצמי בחושך אז אני אמות בשקט בלי שאף אחד יפריע לי כי הכאב היה כל כך גדול שלא יכולתי לבלוע אותו בכלל”


ממה הוא נבע?

“עכשיו אני יכולה להגיד לך ממה הוא נבע, אבל אז חשבתי שזה בגלל שהדבר שבניתי נהרס, סבא שלי נפטר וקרו עוד כל מיני דברים ש- took me over the edge וכשהתחלתי ללכת לנסות לרפא את זה זה החזיר אותי 12 שנה לפני זה כשההורים שלי התגרשו, עכשיו כשאני יודעת על עצמי יותר אני יודעת שחלק מהעבודה שלי בעולם הזה הוא לעשות את התיקון של הטראומה של לאבד את הכל או לאבד את כל מה שאת בונה ולאבד משפחה ולאבד מושב…בימים אלו אני סוגרת מעגל על הדבר הזה כי הקטע הזה שאני כל פעם בונה ומאבדת את כל מה שאי פעם עשיתי זה דבר שחזר על עצמו כי הוא צריך ריפוי”

בשנתיים הבאות הסתגרה גליתה בביתה ואפילו נמנעה ממגורים עם בן זוגה, אך דווקא השנים הללו היוו עבורה קרקע פורה ליצירה מסוגים רבים: קרמיקה, ציור, כתיבת שירים, כתיבת ספר- כל אלו היו רק חלק מהדרך בה העבירה את הזמן בהסתגרות.


סגרת את עצמך מפני העולם החיצוני אבל יצרת לעצמך עולם פנימי מאוד עשיר

חשבתי שאני אמות אם העולם החיצוני לא יהיה רלוונטי יותר ומה שיצא זה שמצאתי את העולם הפנימי ואת הריפוי…הייתי כל-כך בעולם הפנימי….לא ידעתי אפילו איזה יום היום, זה היה out of time and space, עכשיו כשאני חושבת על זה אני אומרת איזו פריבלגיה זו שיכולתי לעשות את זה, יש אנשים שנוסעים להודו לעשות את זה אבל לי זה קרה בדירה באמסטרדם”

אחרי שנתיים בהן הסתגרה ולאחר עשר שנות זוגיות נישאה לפיטר, התקופה הביאה עמה גם הריון ורכישת בית מגוריהם “זו היתה מין שנה כזו של לצאת מהעננים” היא מספרת. בשנים הבאות השקיעה את עצמה בטיפול במשפחה, הלידה של בתה הבכורה אלה-אלישבע (19) היתה קשה והיא נולדה עם תסמונת נדירה, שלוש שנים מאוחר יותר נולד גם בנה מתניה (16). במקביל, בשנת 2006, העלתה את המופע Woman, sister, childשכלל את שירים שכתבה עם סיפור, אינסטלישן של אומנית ורקדנית.

חלק מרכזי ביצירה של גליתה בשנתיים הללו עסק בכתיבת הספר על מלכת שבא. לספר שלושה חלקים שנכתבו במהלך מספר השנים  והיא מספרת שכתיבתו נמשכת אף בימים אלו. תחילת כתיבתו החלה בתקופה בה הסתגרה. הסיפור במקור יועד להיות מחזה בליווי שירים שאותם כתבה והלחינה. אך בהמשך הרגישה צורך להעמיק את הסינופסיס ובמהלך כתיבתו התפתח המופע לספר. הספר מתאר את מסעה של מלכת שבא ובמקביל מתאר חיי צעירה שמתגוררת באמסטרדם. גם את האיורים לספר היא איירה בעצמה כיוון שהרגישה שהיא לא מצליחה לתאר את הדמויות כפי שהן בעיני רוחה. 


יכול להיות שאת מלכת שבא?

“אני חושבת שכולנו מלכת שבא, בכולנו יש את מלכת שבא והמלך שלמה בתור ארכיטייפים… אחרי שכתבתי את הספר התחלתי להעביר סדנאות ומעגלי נשים ולהשתמש בקול כריפוי והקול בתור הבעה וחשיבות ההבעה”

ב2009 פתחה מרכז לסדנאות באמסטרדם גליתה מתארת אותו כסלון בייתי. מלבד סדנאות בנושא טיפול באמצעות קול אותן הגתה ויצרה (מצורפת הדגמה בסוף הכתבה),  המרכז אירח מרצים אורחים מכל העולם וקוימו בו סדנאות גם של מומחים מתחומים שונים. לאחר כארבע שנות עשייה במרכז שהקימה, מחזוריות חייה ופערי הידע שלה בתחום הניהול הביאו לכך שלא הצליחה להמשיך ולנהל את המרכז וגם הוא נסגר, “הייתי כל כך עסוקה בלעזור לכולם להצליח עם הסדנאות שלהם וההפקות שלהם שכמעט לא נשאר מקום בשבילי” היא מסכמת. 

״Made of Stars״ האלבום החדש שיוצא החודש ״הרגשתי שדרך המילים האלה או ההברות האלה שיצאו שהמסר שלי יצא״

כחלק מתהליך הריפוי שלה שכוון כלפי אחרים, הבינה שעליה לרפא עצמה כפי שהיא משקיעה באחרים, בשלב הזה החליטה ליצור ולהעביר את הסדנאות שלה לאונליין כך שלא תהיה מוגבלת במקום וזמן. בנוסף השקיעה בלימוד איך נכון לעשות זאת ואיך לנהל עסק. וכך היא מסכמת את תהליך הקריסה והבניה מחדש של העשיה שלה: 

“המלכה הפנימית שלי רק רוצה ליצור ולתת מה שאני צריכה לתת דרך סיפורים ומוסיקה אבל המלך הפנימי שלי הוא רוצה  לצאת לעולם ולהתחיל תנועה ולבנות עסק ענק ואני צריכה למצוא תמיד את האיזון”.

בימים אלו, היא מסיימת את הפקתו של אלבום חדש שיקרא “Made of Stars“. את הסגנון המוסיקלי הייחודי שלה  גילתה לגמרי במקרה כשלפני מספר שנים הקליטה מיני אלבום ובו קטע מוסיקה שהוקלט כמעט במקרה. מדובר בקטע אלתור “שירה” שהורכב מהברות שהפיקה מפיה ולווה במנגינה, “הרגשתי  שדרך המילים האלה או ההברות האלה שיצאו שהמסר שלי יצא” והתגובות סביבה היו מאוד חיוביות. בהמשך, בשנת 2008 הקליטה את האלבום  “The Thirteen” כחלק מפרוייקט מיוחד בו לקחו חלק 12 נגנים וזמרות. על האלבום הנוכחי היא עובדת יחד עם Leo Melcherts DJ ,מפיק מוזיקלי המתגורר בברלין. את האלבום ישיקו בסוף חודש מרץ ולטעימה מוסיקלית ממנו ניתן להאזין בעמוד הפייסבוק של גליתה.

לאחר הראיון גליתה משתפת אותי ביצירותיה המופלאות מתחומים שונים. בסוף הסיור בביתה המיוחד אנחנו מתחבקות שוב והיא מלווה אותי וממש כאמא שהיא היא עומדת בפתח הדלת וומלווה אותי במבטה. השמש טיפסה למרכז השמיים ואני שקעתי בהרהורים על מלכת שבא מופלאה שעוברת מסע חיים ושהנפילות שבחייה מרוממות את אשיותה.

במיוחד עבור קוראי “דאצ’טאון” ולאור המצב, הקליטה עבורכם גליתה טיפול באמצעות הקול על פי התורה שפיתחה, ממש כאן בלינק המצורף:  

https://soundcloud.com/galitta-tassa/introduction-to-sound-goddessa-journey-with-galitta  

כמו כן, בימים אלו גליתה מציעה לקוראות דאצטאון תוכנית אימון מיוחדת לנשים שרוצות למצוא את נקודת האושר, להשתחרר מרגשות אשמה או בושה, מרגשות עבר בצורה אותנטית מצליחה גליתה להעביר את התשוקה שלה גם אליכן.
״בתוך תוכך את מכירה את עצמך – את מסוגלת לבטא את עצמך בביטחון מלא״
לפניות ומידע נוסף לחצו כאן 

הילה ברקן הגיעה להולנד בחורף 2019 מהרצליה בעקבות מקום עבודתו של יונתן, בן זוגה.
היא אמא לשלושה (10,7,4) ובזמנה הפנוי מעדיפה לפתח את תחביבה - עיצוב עוגות.
בארץ עסקה בייעוץ משכנתאות וכהמשך טבעי כיום היא שותפה בחברה לייעוץ פיננסי ומשכנתאות בארץ.
ממייסדי עמותת "דינל'ה" בישראל.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*